2009-03-02

Hantel Helen

Wu: Löpning ca 500 m, några test swings och pull-ups.
+
"Helen"
Three rounds for time:
Run 400 meters
25-26 kg Dumbbell high swing
12 Pull-ups
Tid: 8:24 min (pr)

Första "Helen" as rxd men det kändes inte riktigt som det eftersom jag gjorde den med en hantel och pull-ups i en bom. Helnöjd med resultatet, trots att jag gjorde den stora missen att äta mig stockmätt på lunchen innan. Mådde ganska illa ett tag efter avslutat pass. Det här ska jag definitivt kunna göra bättre, sub 8 here I come!

Förresten, varför ska hanteln vara lite tyngre än Kettle bellen när den görs "as rxd" och vad väger "handtaget" till en vanlig hantel? Den jag använde hade 25 kg i vikter + hantelhandtaget. Lite skitsamma kanske, men man undrar ju.

7 comments:

Martin Altemark said...

Ska och ska? Rx'd är den med 24kg kettlebell. Bra jobb!

Martin Altemark said...

Såg just att dom faktiskt hade med hantel som giltigt substitut as Rxd. Isf är det säkert för att dom inom CF i USA främst använder hexhantlar där man säkert har färdiga avstånd i vikter - det är alltså säkert den (25kg) som passar bäst.

Jag gör den nog dock klart hellre (som i snabbare sluttid) med hantel. Snabbare cykeltid och inte lika slitsamt på underarmarna (kanske dock mer på axlarna). Vad nu det spelar för roll. Det viktiga är ju att man blir starkare, snabbare och får fulare öron.

Bear said...

Inte slitsam mot underarmarna? Man kan ju bara greppa vettigt med den handen som är innerst på hanteln? Helt klart skönare med KB, så säger du bara för att du inte tog min Viking Helen!

Martin Altemark said...

:-)

David Englund said...

Måste hålla med Martin, hantel är lättare. Snällare mot undeerarmar, man kan ju trots allt greppa med bägge händerna, en ovanför den andra. Vilket fall, sjukt bra tid! Snart sub 8!

Jon Ivmark said...

Jag håller faktiskt inte med. Hantel upplever jag som tyngre då det är svårare att få "sving" på den. Just för underarmarna är det kanske snällare dock, fast det är bra bökigt att få grepp på en hantel.

Bear said...

En sak kan vi väl komma överens om? En hantel på 25-26 kg är INTE LÄTTARE än en kettle bell på 24 kg. Så det så!