2009-05-08

Gott och blandat

Push Jerk 1-1-1-1-1-1-1 reps
60 - 65 - 70 - 75 - 80 - 85, pr - 85, fail

Värmde upp med lite PJ-övning med stång. Lade sedan på till 30 kg och gjorde några ryck och några varianter på den. Rycket kändes lite stabilare, det kanske tar sig?
När lyftarplattan blev ledig så körde jag igång. Försökte tänka på den feed-back Jon gav Danne om rackpositionen igår. Det hjälpte! På 70 kg gjorde jag nog den bästa repetitionen, klockren, typiskt att det inte blev filmat just då. Jag tror hela vinsten var att jag inte dippade så mycket med benen, vilket jag gör på videon nedan. På den sista repetitionen överdrev jag detta men jag dök inte under tillräckligt snabbt: fail. Fö sköt pr-vikten lite för långt fram så jag var tvungen att justera lite med axlarna efteråt, men jag räknar det inte som efterpress. I´ll allow it!

Push Jerk, 85 kg from Björn Uddenfeldt on Vimeo.

Sedan slängde jag av 25 kg från stången och gjorde följande:

60 kg Squat Clean, 30 reps
Tid: 6:46 min

Eftersom dagens CrossFit-pass var "Grace" och att jag missade "Elizabeth" härom dagen, så blev det en mash-up av dessa. Det kändes väldigt ovant med frivändningar, stel och halvdassig teknik, så det var välbehövligt. Filmade även detta, i fortsättningen ska jag nog tänka lite mer på kameravinkel. Video:

Squat Clean, 60 kg, 30 reps from Björn Uddenfeldt on Vimeo.

11 comments:

David Englund said...

Hmm, i min värld är det efterpress när man inte har rätat ut armarna efter "dyket", men vad vet jag?

Iof så kan ju du inte räta ut armarna så det går väl på ett jämnt ut :)

Fyfan vilket tempo på squatcleansen, riktgit bra jobbat!
Squatcleans på tid=panik

David Englund said...

Förresten är det några fördelar med vimeo jämfört med youtube?

Bear said...

Alltså rörelsen är väl inte färdig förrän man står "rätt" och då funderade jag på om den sista korrigeringen kan räknas som efterpress...och att jag inte kan överextendera armbågarna gör väl bara att jag efterpressar mer? Va? VA!?

Kändes rätt bra med cleansen. Ville testa de första 21 brutet 7-7-7 eftersom jag tänkte göra så på nästa "Elizabeth". Jobbigare än vad jag tänkte så det blir nog 6-5-5-5. Det var iaf skön stretching, kanske ska fortsätta med det där så att jag mjukas upp nån jäkla gång.

Kom egentligen aldrig igång med youtube, men jag upplevde det som att det tog tid att ladda upp. Klart man får vänta lite på vimeo med men jag tycker det funkar. En skön grej är att det är lätt att få en överblick över vad man laddat upp och i vilken ordning.

Fit 4 50 said...

Skönt dunkadunka gym du har där. Man blir lätt insrirerad. Fint PR och jag mår illa när jag tänker på 30 SC på under 60 min! Brrrr...

Fit 4 50 said...

Jag menade inspenterad, så klart;)

David Englund said...

Jo, jag såg att du blev rörligare o röligare för varje rep vid squatcleansne. OL är det enda jag använder som rörlighetsträning, kanske därför jag har så strama hamstrings :)
Nä efterpress är när du inte har låst ut armarna i botten av dyket. Vid tyngre vikter kommer det att resultera att du får allt i skallen, för att du inte kommer att orka att räta ut armarna, men du skulle orkat haft de utsräckta och låsta.
Efetrsom du inte kan låsa ut armbågarna så ser det väl ut som att du efterpressar allt, då du aldrig får full extension i armbågen.
Varför är det så förresten? Är det latsen som stramar eller kan du itne få ut dem även i pushups?
Ojoj, romanskrivning på hög nivå här ;)

Bear said...

Danne:
Nu ja, tidigare var det typ P1 och en sur lapp där det stod att man inte skulle ändra volymen ;)

David:
Inte gör det något, inte har man något vettigare för sig en fredagkväll...jag menar det här är ju andra gången jag svarar och jag får inte ens meddelanden när folk kommenterar ;)

Man ska nog inte överanalysera det här med armbågarna, inget patologiskt, bara genetiskt. Överextension är ju inte heller något bra. Att jag ibland har svårt att låsa ut kanske beror på att flexorerna drar mer än extensorerna, men det är inget som hindrar mig om jag koncentrerar mig...vilket har varit svårt på tex OHS, ryck, stötar då min grundteknik varit för dålig. Nu börjar det dock ta sig.

Jon Ivmark said...

Inte bra med överextension? Aj då.

Är det förresten bara för mig som vimeo hackar något förjävligt?

Bear said...

Nej du, lagom är bäst ;)

Har hört om fler probs med vimeo, men jag har aldrig upplevt något dylikt. Nån inställning är det väl man ska göra, men jag vet inte vad.

Martin Altemark said...

Meh! Jag hade ju helt missat den här posten! Jag är superimpad av squatcleansen. Bra jobb Björnen!

Ang vimeo så säger deras FAQ såhär:
Why can't I play a video on Vimeo?

Make sure you have installed the newest version of Adobe Flash Player. You also need to have javascript enabled on your browser to load the player. If the video still won't play, check the Known Issues forum to see if we are experiencing technical difficulties.

Go here to see which version of Flash you're using and update if you need:
http://get.adobe.com/flashplayer/

Makes sense tycker jag. Annars så har vimeo bättre upplösning (men sämre bitrate) än youtube. Man kan embedda videos i HD också.

Bear said...

Tack x 2! Fick upp farten lite efter 14 reps, iofs blev vilorna lite längre ;) Jaja, nu blev jag sugen att köra Grace igen.