2008-07-06

"Viking Helen"

Row 400 m
21 KB high swings, 24 kg - sub. vanliga swings
12 Pull-ups
Tid: 8.18 min

Testade high swings men eftersom jag behöver parera mer med fötterna (ont i högra som sagt, men det blir bättre) i övre läget så fick det bli vanliga istället.
Efter testade jag lite fler nya PU med bröstet i stången efteråt. Man kommer behöver bryta groteskt mkt oftare när dessa är med i crossfit-WODs. Veckoresultatet blev således över 500 PUs vilket är något slags rekord i sig.
Körde fö med klubbkompisen Andreas som har börjat hårdträningen inför en proffs MMA-match i höst. Han gjorde 40 kg SDLHP istället för PU pga en gammal skada. Bra jobbat, han ger sig inte direkt i första taget.

7 comments:

Henrik Hovstadius said...

Tycker inte om deras nya satt att bedoma pullups.
Kanns som det inte e bra for axlarna.
Skitkul att Andreas ska ga en till MMAmatch dock:D
The choirboyassasin strikes again.

Bear said...

Jag har väl egentligen inte testat tillräckligt många för att yttra mig, men jag tyckte inte det kändes konstigt i axlarna...däremot var det skitjobbigt både för grepp och överarmar.
Har väl inte bestämt mig om jag ska använda de nya rakt av, men testa ska jag absolut. Om man vill värva nytt folk till crossfit-sekten så tror jag inte att det är en bra idé att visa den nya standardens pull ups. Snacka om avskräckande!

Martin Altemark said...

Jag tycker tvärtom att det är ett grymt bra sätt att bedöma pullups. Kontakt med bröstet. Lika för alla och inget "sträcka hakan och hoppas" som det har varit lite mycket nu. DESSUTOM så är man tvungen att generera mycket kraft vilket kommer att överföras positivt på ännu mer funktionella rörelser som exempelvis muscle-ups och troligen ryck och stöt.

Dock inte bestämt mig för huruvida jag ska använda mig av dom "nya" pullupsen enbart (troligen inte), en del stänger passar helt enkelt inte. Ska laborera lite.

Bear said...

Jo, man kommer nog bli mer explosiv om man jobbar på den där. Ska nog börja med den som uppvärmning, men förmodligen kommer jag nog ha en slags övre max-gräns i antal...till att börja med iaf. Allt som har 100 el fler PUs är tillräckligt jobbiga som de är.

Martin Altemark said...

Visst, det passar inte i alla WODs. Ska bli intressant att se vad den "officiella" standraden blir.

Jocke said...

Med nya reglerna blir det ännu viktigare att ha en bra kip, med gamla kunde man klara sig ganska bra bara på styrka (sliter mer på armarna, mindre på cardion).

Jag kommer inte köra enligt nya reglerna hemma, dels är det svårt att kippa pga den låga höjden, dels är det parallellhandtag som itter ivägen för kontakt, och dels om jag kippar mig tyngdlös kan stången lossna.

Men jag kommer nog köra en hel del enligt nya standarden. Det kommer troligen ha bättre carryover till viktade chins, L-pulls och muscle-ups.

Jag började med pushups ner till bröstet tar i golvet i somras (tydligen ska även låren ner..), och tycker jag märkt bättre carryover till bänkpress & burpees (tyvärr är inte mina resulat i pushup-WODs tillbaka där de var innan bytet).

Bear said...

Fan vad roligt att det har blivit en sådan diskussion om det här världen över! Testa testa testa är väl som gäller.

Började med konsekvent med att gå ner helt med bröstet vid push ups för bara någon månad sedan, men även låren? Jaha, då blir de ÄNNU jobbigare...och om man kör snabbt så kan man nog få lite ont på obekväma ställen ;)