2008-08-05

Back- / Front Squat + Clean & Push Jerk = PR x 6

Back Squat 5-5-5-5-5 reps 80-85-90-95 (pr)-100 kg (pr)
Front Squat 1-1-1-1-1 reps 80-85-90-95-100 kg
+
Clean & Push Jerk 1-1-1-1-1
50 - 60 - 65 (pr) - 70 (pr!) - 75 kg (PR!)
+
Clean, 1 x 1
80 kg (PR!!!)

Ville öva front squat så jag gjorde en repetition mellan back squat femmorna. Kändes stabilt. Sedan blev jag inspirerad av Martin och Mattias Clean & Jerk-pass. Gillar inte Split Jerk så jag gjorde Push Jerk istället. Till min förvåning lossnade det rejält med frivändningarna och jag persade ordentligt. Push Jerk på 75 kändes på gränsen så jag valde att "bara" göra en frivändning på 80. Trots ökning på 20 kg så kändes det som om jag hade mer att ge.

6 comments:

Martin Altemark said...

Fantastiskt kul att en sån liten detalj gjorde så mycket för att förändra stångens rörelsebana för dig. Helt plötsligt föll allt på plats. Grattis!

Bear said...

Nästan lite chockerande, kändes som om jag kunde ta hur mycket som helst...eller åtminstone 90 kg ;)
Efter detta kan jag nog anta att mitt max på både front- och back squat borde ligga betydligt högre än 102.5 resp. 115 kg.

David Englund said...

Snygga cleans!Jag har inte sett att du har kört så mycket OL här! Vad var det för förändring du gjorde?

Bear said...

Jag gjorde rätt ;)

Skämt å sido så består som bekant en frivändning av tre drag. Från marken, från "höften" till viktlöst tillstånd och sedan att dra in sig själv under stången. Jag har haft problemet att första och andra draget blir till ett enda och att stången kommer alldeles för långt ifrån kroppen. Nu gjorde jag den sämsta frivändningen på 50 kg för att sedan helt plötsligt göra rätt och lätt gå upp till 80 kg. Hoppas du förstår vad jag menar, hur som helst skitskoj att det lossnade!

Bear said...

Enligt bloggen var senaste gången 20/5 clean & jerk med 40 kg i en wod och tyngre cleans än så är så sent som 20/4 när jag gjorde "Elizabeth". Haha, helt bisarrt :)

David Englund said...

Det är vad jag haqr missat på också. Ska börja fila ordntligt på mina drag när min handled har blivit bra.
Härligt att polletten trillade ned för dig!