2011-01-10

Uppstartsvecka & glada nyheter!

Veckan mellan jul och nyår var kroppen inte i balans, förmodligen inte så mycket med kosten att göra som den exponering av en viss 1.5 åring (Astrid) i ett par dagar. När man känner sig lite sjuk så blir det tyvärr för mig, och förmodligen många med mig, en betydligt sämre kosthållning då när man borde äta så bra som möjligt! Mycket skräpmat mao vilket säkert påverkade vecka 1 2011 negativt. Nyårsutmaningen gick alldeles utmärkt, och jag fick en tid på 14:40 min, double unders har aldrig varit så enkla! Därefter blev det en planka på 3 min blankt med CF Ua-gänget på årets första gruppträning där jag hade siktet inställt på Peter, men borde ha haft det på Anna, hon vann! :)

Belastningen på nyårspasset ”Sylvester” blev dock lite för hög speciellt eftersom jag strök uppvärmningen (pucko!) vilket ledde till en lättare inflammation i axlarna. En vecka senare är jag återställd och siktet inställt på nya datum: 9e februari är nästa testdag för brandmannajobb! Det ser ut att vara ett roligt test, en PAFF-bana (Personlig Arbetsförmåga Fys) istället för Cooper-testet, som uppskattningsvis tar 15-20 min och kommer ställa krav på greppstyrka och en bra submax-nivå (man kan inte gå för hårt eftersom det är en hel del koordinationsmoment inbakade). Det ska bli roligt! Här kommer iaf träningsveckan som gått:

Måndag

Low bar back squat: 2or från 60 till 130 kg, med 10 kilos-steg + 1×140 kg

Toksliten från dagen innan, ont överallt, så jag ville testa något nytt men ändå hålla igång. Har inte gjort regelrätta LBBS på länge. 1×140 kg kändes som en bit från max, men rejält mörbultad lade jag ned. Någon gång ska jag fixa småvikter ;)

Onsdag

A1 Marklyft 5 x 6 reps: 3×140 kg t, 2×150 kg
A2 KB-push press 4 x 6 reps/arm: rehab 3x16kg och 1×20 kg
A3 Repklättring 4×1 – övade på ”snabba” varianten, kändes bra
+
21-15-9 av KB-front squat/1h-swings (20 kg) – 2:51 min

Var med på CrossFit Uppsalas lunchpass, Simpes sista pass innan han ska börja jobba i Stockholm. Tog det ganska lugnt med vikterna efter att ha blivit mycket bättre i axlarna än dagen innan. Läs förresten Simons hejdå-text, HÄR, mycket trevlig läsning!

Torsdag

Gjorde CF UAs hemmapass på Trettondagen innan middagen. 12 min av bålstabilitet (hälften aktiv tid). Riktigt jobbigt, inte minst för att jag var trött från gårdagens marklyftande.

Fredag

A1 Close Grip Bench Press, 70 kg, 3 x 8 reps
A2 Bulgarian Split Squats, 2×16 kg KBs, 3 x 12 reps/ben
B 3 x [1 Power Snatch 60 kg, 3 repklättringar, "snabba" varianten]
+
2 x 1 min armhävningsplanka, sträck varannan hand framför dig

Lite av varje, både ryck och BSS sög jag på big time! I efterhand borde jag satt mig på roddmaskinen och kört intervaller, men jag trodde att jag skulle åka skidor till helgen i Gävle. Tyvärr drog ju regnrusk och plusgrader in så första längdskidåkningen på ca 15 år blev inställd. Kanske om 15 år?

GLADA NYHETER!

Årets första och sega träningsvecka hade dock flera glada nyheter! Till att börja med så har jag och Martin skrivit på kontrakt för en lokal! Det kommer bli helt otroligt awesome med ett eget ställe som man kan träna och umgås i, välkomna ska alla träningsglada människor vara och hör av er om ni vill hjälpa till! :)

Och inte nog med det! Vår nya webshop har öppnat, www.primalfitness.se, här sköts postorderbeställningar automatiskt och man kan se våra övriga produkter för avhämtning (tex bumpers). Inom kort kommer shopens utbud att utökas, bland annat med rehab/prehab-verktyget foam-rollers! Beställningar för avhämtning sköts fortfarande direkt av oss, och om det är något ni undrar över hemsidan, så skicka era funderingar och avhämtningsbeställningar till bjorn.uddenfeldt@crossfituppsala.se. Allt för att vi kan förbättra den i framtiden! :)

No comments: