2010-11-08

2009-08-03 - 2009-08-14

Bear den 14 augusti, 2009

Wu: lite butterfly kip (nja, gick så där) och gjorde några 50 kg bänk plus en på 80. Kändes tungt.

+

Lynne” aka ”Disco” aka ”Äntligen fredag” aka ”Da pump”

Five rounds for max reps of:
Body weight bench press
Pull-ups

1: 9/45, pr x2! 2: 7/38 3: 6/30 4: 5/20 5: 4/15

Totalt: 179 reps (31+148), pr

Sky hump på sista rep:et på bänken. Hade ingen som passade. Testade maxa pull ups med magnesium för första gången. Det gick ju bra i två ronder, men på tredje så slet jag av en valk. Ganska väntat. Tänkte faktiskt avbryta men insåg att jag i princip bara behövde hoppa upp på pull up-stången för att persa så jag gjorde hela.

2009-08-14, Efter Lynne aka Disco

Inte så köttigt så det här läker fort med lite 8-hour cream. What ever works Mads!

Gjorde den här i Uppsala mellan tåg på väg till götet. Höll för övrigt på att bli knäpp av alla käcka göteborgare här på tåget. Bådar gott. Glappet gjorde att jag kunde ta det lugnt och det tog säkert en timme för mig att slutföra. Hade först tänkt göra ”Linda” men foten gjorde ont. Swingsen igår gjordes barfota och det är tydligen inte bra för mina fötter. Härliga kroppar industrisamhället skapar.

Just ja. Så klart jättenöjd med nytt pull up pr, men lite väntat var det. Mindre väntat var att persa på bänken. Har inte gjort övningen på tre månader så jag antar att armhävningar funkar rätt bra det med. Läste för övrigt en banbrytande artikel i Time där man konstaterade att du mår bra av träning, men du kommer inte gå ner i vikt om du inte gör av med mer energi än vad du stoppar i dig. Wow alltså!

Bear den 13 augusti, 2009

With a continuously running clock do one pull-up the first minute, two pull-ups the second minute… continuing as long as you are able.

Resultat: 13 min + 12 PUs (103 reps)

Börjar bli less på den här trapetsen. Framför allt på att skylla ifrån mig på den så jag skippar väl det. Vilan igår kändes ”värdelös”, kom på att det blir svårt att hinna med träning i helgen (bröllop igen osvosv) och idag kände jag mig mest seg av att har suttit på röven en hel dag.

Funderade på en variant med kettle bell. 2 reps high swings första minuten, 4 andra osv men det blev inte av. Kanske blir det den senare eller så gräver jag de där groparna som jag lovat föräldrarna. Träd ska planteras.

EDIT:

Fortfarande den som inte gräver en grop, det blev något som tog betydligt kortare tid:

Gör 2 reps av 24 kg KB high swing första minuten, 4 reps andra, 6 reps tredje…fortsätt så länge du pallar

Resultat: 10 min + 21 swings (131 reps)

Hade jag skärpt till mig så hade jag nog klarat mig nån minut till. Nu ville jag mest testa.


Bear den 11 augusti, 2009

150 armhävningar, varje gång man måste bryta så spring 200 m och gör 10 snatches (24 kg KB)

Resultat: 11 set på 25:10 min (2k löpning, 100 snatches)

Funderade på Mads armhävnings-wod men jag gjorde en variant istället. Var sugen på kanonkulan så jag tog bort 200 m löpning och la till 10 snatches. Kanske lite snål volym men jag gissade på 10 set armhävningar så då tyckte jag det räckte.

Jag pejsade mig och började med 2 set med 20 armhävningar och därefter 15 eller 10. Löpningen gick väldigt långsamt efter några få set. Det är inte bara efter pull ups som det är svårt att springa vettigt, speciellt om man använder armarna mycket i löpningen.

Skön träning, men jag nog hoppats på att klara av det lite snabbare. Imorrn ska jag tvinga på mig en vilodag vilket kanske resulterar i ett kvällspass idag. Nu blir det Owe Törnqvists sommarprat på P1!


Bear den 10 augusti, 2009

CIMG2210Wu: några tafatta Double unders

+

Four rounds, each for time of:
800 meter run

Rest as needed between efforts.

Det här blev en utmärkt test för min högerfot. Har haft lite ont efter milen i tisdags och sedan burpees på det. Den kändes lite stel men annars helt ok. Första varvet blev en koll om jag kunde genomföra överhuvudtaget, så där hade jag kanske kunnat pressa på lite mer. Stretcha ut fotbladet lite och så iväg igen. Tillbaka från andra så började det bli jobbigt på riktigt.

Innan 2:a löpningen hade jag vilat kanske 4-5 min och nu började fundera på det här med ”Rest as needed”. Vad menar man egentligen? Jag kände det mest som ett hån. Ja, visst, en kopp kaffe och en bra bok och 3:e löpningen en timme senare kanske vore något? Insåg att jag skulle bli för hungrig med den planen så 7-8 min senare, knappast den vila som jag tyckte var ”as needed” så var det bara att kubba igen.

På den tredje och fjärde löpningen försökte jag ta det lite lugnare upp för backen, iofs hade jag nog inte kunnat ta i så mycket mer eftersom benen blivit ganska stumma. Men det blev lik förbannat svinjobbigt precis vid vändpunkten, 400 m, där det sedan blev utför. Försökte tänka ”Josh Everett” och flaxade vilt med armarna på väg ner istället för att hålla emot med benen. Det skulle jag haft en bild på.

EDIT:

På eftermiddagen cyklade till Gävle (t&r, 1.8 mil) för att fika med min kompis Gustaf. Vi snackade om ditt och datt och kom in på det här med pundar-swings. Han jobbar en del på teater (som M-Force) och har sett dansare mfl värma upp med pundare och pull ups innan föreställningar och sagt att de ”sysslar med CrossFit”. Roligt att CF-influenser sprider sig allt mer, även om det är solklart att många missförstått begreppet. På väg ut cyklade jag på ordentligt och var framme 17 min senare. När jag ändå var nere i båthuset för ett dopp så blev det några pressar:

24 kg KB shoulder press, 5 x 5/5

Det tog väl 10-15 min och mellan seten så övade jag lite tucked-front lever. Suger musten ur en.

Bear den 9 augusti, 2009

Fick ett SMS av Martin idag:björn5

”1-10-1 pullups, pushups. Totalt 100 av varje alltså. Do it!”

Eftersom jag funderade på Tabata something else så slog jag mentala bakåtvolter av glädje. Nu blir det lätt! Mindes inte alls hur jobbig en stege/pyramid kan vara. Det var ett tag sedan.

Jag gick ut hårt och hade gjort hälften vid 4 min. Sedan säckade jag ihop totalt och kämpade mig in på 10:08 min. En bit ifrån de 8 min jag hade som önskemål ;)

En banan på det och ett iskallt dopp (tempen sjönk från 23 till 16 över natten) så var man mänska igen.

Bear den 7 augusti, 2009

Ja, alltså jag besökte Martin i Uppsala. Trevligt värre. Igår blev det, som tidigare postats, ett sånt därnt CFFB-pass:

CIMG0103

Mästerligt foto och mäktigt skutt över den studsande stången!

”Lizzie”

12, 9, 6, 3 av Power Clean 82.5 kg och Ring Dips

Tid: 8:02 min

Martin försökte sno 3 viktiga sekunder från mig, men vad gör det, jag slog ju honom med hästlängder :) Skönt att lyfta tunga grejer och leka med ringar.

Efteråt käkade vi hamburgare, beltbusters, på GH-nation och drack bärs. Lite planering som sagt. Härligt! Senare tittade vi på ”Every second counts”. Helt ok, roligast var väl att se knäppgökar som OPT, Dutch och Everett. Sköna lirare!

Idag cyklade vi iväg och badade. Jag fick testa en av Martins fixed-cyklar. Läskigt. Testade även att hoppa på hans beryktade AIK-låda, det gick alldeles utmärkt. Ingen samträning idag tyvärr eftersom Martin glömt att han skulle repa med bandet. Jag föll dock för hans hetsande och drog till klubben för att träna själv:

CIMG0108

Här såg det faktiskt ut som om jag hade ok form. Kändes inte som det.

Three rounds for time of:
21 L-Pull-ups
15 ft. L-rope climb, 3 ascents

Tid: 29 min

Helt bisarrt pass. Försökte ta det lugnt och gjorde första varvet på 7 min. Andra tog 10 min med att sämre form. Sista tog alltså 12 min med många L-PU ettor (gjordes fö i ringar). Sista repklättringen trodde jag att jag skulle ramla ner från så då vilade jag flera gånger. Pallade inte med att räkna bort några failade reps, då hade jag nog packat ihop. Pust. Det här var en seger att ens genomföra. På väg till tåget hittade jag en klump och kom att tänka på Loads stenar och Jockes 50 kgs-best till kettlebell. Det här kanske är något att bita i?

CIMG2186

Klumpen har ett handtag!

Nu är jag hemma i Gävle och cyklade ut på 20 min. Kändes tungt så nu ska det vilas. Jag behöver nog bälga i mig en del vatten. Vädret har varit kanon!

Bear den 5 augusti, 2009

P1020006

AMRAP på 20 min av

5 Armhävningar
10 Knäböj
15 Burpees

Resultat: 10 varv

Jag, brorsan Mats och Virginie hoppade runt i solen. Astrid, 3 mån, fick softa i skuggan. Vi jobbade på bra även om jag får väl erkänna att jag taktik-såsade ibland när jag passade på att stanna upp för att peppa och ge tips. Det här passet har jag snott från den nu nerlagda CrossFit Svea-sidan (har jag för mig). En riktig elaking, speciellt för någon som inte är så vass på armhävningar.

Bear den 4 augusti, 2009

10 km löpning

Tid: 49:53 min

Springer en 5 km-slinga två gånger. Precis som förr var det mentalt drygt att köra igång med nästa varv när man har hav, mellis, kaffe och allt möjligt som lockar istället för att knata på 5 km till. Det här gången stannade jag iaf inte efter första varvet på 23:30 min.

Början av nästa varv var inte särskilt hurtigt. Behövde gå i cirka 400 m för att sedan lufsa vidare. Benen hade blivit riktigt stumma. Kändes som om jag fick äta upp mitt moraliserande för Joel om att spara knäna och springa på framfoten. Jag gav mig dock inte. Behövde gå en gång till i sträckans brantaste backe men annars ganska jämn löpning. Iofs tyckte en gubbe med handjagare att jag skulle ”Öka takten!”. Det gick så där.

EDIT: Idag blev det även lite lugn cykling till Gävle (9km, 17 min). På kvällen blev det en ”L-variant” av en klassisk pull up-wod i väntan på att bastun skulle bli varm. Gjorde 15 reps extra efteråt så att det totala antalet blev 50 reps:

With a continuously running clock do one L-pull-up the first minute, two L-pull-ups the second minute… continuing as long as you are able.
Resultat: 8 min + 8 PU (35 reps)
Bear den 3 augusti, 2009

CIMG2141Började pilla med cykeln i kvällssolen och lyckades laga hastighetsmojängen. ”Yes!” tänkte jag. Skönt. Sedan insåg jag att det enda jag hade behövt göra för att göra för att få den att fungera var att vända på hjulet så att ”pluppen” kom närmare ”mojängen”. Nåja, nu vet jag iaf hur den där prylen är ihopsatt och så blev jag sugen att ta en kvällstur.

På väg in till stan mötte jag en sjöman som behövde låna en cykelpump: ”My name is Fernando. I have been to many country”. Givetvis stannade jag och hjälpte honom och passade på att tipsa om ställen att cykla till. ”Bönan, Engesberg, Strömsbro, Gävle” rablade jag och Fernando cyklade ut i skogen med sina 80-talsshorts.

Inne i stan hjälpte jag Emma med lite körteori vilket även visade sig vara bra repetition för mig. En standardfråga är när det är vanligast med vilt ute på vägarna. En kunskap som är viktig även för en cyklist visade det sig. På väg ut i skymningen galopperade en grävling över körbanan bredvid mig och jag försökte att inte tänka på hur hårt jag hade vurpat om jag prickat den i 40 km/h.

Eftersom jag cyklade ut på Norrlandet tidigare idag så blev det drygt 2.5 mils cykling idag. Skönt att vara igång med trampandet igen.

Bear den 3 augusti, 2009

Three rounds for time:
Run 400 meters
24 kg Kettlebell X 21 high swings
12 Handstand push-ups

Tid: 13:00 min

Förvånad. Positivt alltså. Inte minst för att jag sprang upp och ner för samma backe som igår. Bestämde mig att inte göra fler än 2:or på HSPUarna så jag tog inte slut i axlarna som jag brukar.

Första varvet tog 4 min: Löpning 1:28, obrutna swings 30-45 sek (?) och resten HSPU. Jag tror faktiskt den långsammare löpningen var det som gjorde varv 2 och 3 till 4:30 min vilket var lite överraskande.

No comments: