2010-11-09

2009-10-23 - 2009-11-10

Bear den 10 november, 2009

Overhead squat:ohead-squat

15-15-15-15 reps

15-20-25-30 kg

5-5-4 reps

40-50-60 kg


Tänkt som teknik- och rörlighetsträning i väntan på en pigg och kry kropp, men jag kunde inte låta bli att lasta på liiite på slutet. En femma med 60 tycker jag iofs att jag borde klarat.

Bear den 8 november, 2009

Simning, crawlteknik, 600 m

Senare:

Wu: Några hopprep, kom på att jag har ont i foten, gick över på rodd. 500 m på 1:42, spurtade mot slutet bara för att kolla. Blev lite tagen av det men helt ok.
+
With a continuously running clock do one L-pull-up the first minute, two L-pull-ups the second minute, three L-pull-ups the third minute… continuing as long as you are able.
Resultat: 9 min + 5 L-PU
+
Teknikträning, 15 min:
OHS, Power Snatch, Snatch med stång

Tror faktiskt det är något slags pr med L-PU istället för vanliga. Ville hålla ner pulsen därav ändringen. På förmiddagen simmade jag med brandmannagruppen, bra mjukstart som gav mersmak. Nu får vi se hur kroppen håller tills imorrn. Jag håller tummarna!



Bear den 6 november, 2009

swine-flu flyg

The past tense of ”Pigs fly”

Bear den 5 november, 2009

Ujujuj vad de senaste 10 dagarna inte har varit snälla. Idag så är peaken förhoppningsvis nådd och jag är sängliggande pga ett vaccin som ska se till att man inte blir sängliggande. Hoppas det var värt det, att det släpper tills imorrn och att man framgent slipper piggy flu,

swine-flu-joke

Det är rätt björnen, ge honom inte en chans!

Bear den 2 november, 2009

Wu: 5 x 8 reps obrutna DUs, BS 50 och 70 kg

+

Back skvåts femmor: 80-100-110, avbröt

Sliten den senaste veckan och tänken var att idag skulle bli en start för att sedan komma igång igen. Men det gick så där. Vred till högra knät på något vis under dagen. Tänkte inget mer på det, men när även min högra fot började göra ont under uppvärmningen så anade jag oråd. Förmodligen är det så att jag först fått ont i foten (kom ihåg att jag var öm i hälsenan i fredags), ändrat rörelsemönstret lite och sedan fått ont i knät. Tänkte att jag kanske bara var trött och emlig efter en hård helg, men till slut så avbröt jag. Spännande att se hur man mår imorrn.

Bear den 30 oktober, 2009

1 km runda utanför Säbygatan 5 i Uppsala

Wu: 1km löpning

+

For time -
1 km run carrying a kettlebell. Mens weight 16 kg- women 12kg.

Tid: 4:04 min

Det här gick bättre än väntat, kanske för att jag fick sällskap med Linus (4:40 min) som jag fick jaga första halvan. Därefter tog tabata-rodden han fick genomlida 30 min innan ut sin rätt och jag kunde gå om, rätt nöjd med min sneakyness där.Testade lite olika tekniker under tiden jag sprang innan jag kom fram till att hålla bakom nacken var bäst (variera med en och två händer).

bära KB-teknik

Optimum Performance Kettlebell Carrying!

På passet alldeles innan körde deltagarna en snabbrunda med Bear-crawls och KB-clean + push press, för att sedan gå över på tabata-rodd. Peter och David, som testade på för första gången, jobbade på hårt och tyckte träningen var rolig. Härligt att se! Jonty körde halva rodden och Simon gjorde istället en variant av Event 2 (25 burpees-30 Clean&Jerk-25 burpees på 13:02 min!) eftersom han tabatarodde tidigare i veckan. Men som sagt, dagens hurtbulle går till Linus som gjorde 3 pass! Själv kände jag mig lite hängig, så kanske blir det ett till ”event” i eftermiddag.

CIMG2540

Dagens hurtbulle Linus på upploppet!

CIMG2548

Dagens resultatskörd av CrossFit Uppsala!

Bear den 29 oktober, 2009

Wu: DUs 5 x 8 reps…bara för att 8 var det sämsta, som bäst 23 obrutna, hade jätteflyt som tyvärr försvann lite lagom till passet. Även 10-12 clean & jerk med 60 kg.

+

For time:
50 double unders
30 clean and jerk (overhead anyhow) men 60kg women 40kg
50 double unders

Tid: 11:30 min

Efter en labil vecka utan träning var det dags att hoppa på hästen igen. Lovade som sagt att göra Scandinavian Challange-passen, så jag började med det jag upplever som ”lättast” eftersom jag ville se om kroppen och själen höll för ett pass. Fokus på teknik och inga Ricky Bruch-lyft idag.

Helt ok resultat. ”Parkett-Grace” (dvs inte droppa vikten) var jobbigare än väntat, trodde jag skulle kunna göra den delen på 6 min i lugnt tempo, med push jerk på varje rep, men det slutade på strax över 7 min. DUsarna tog något över 2+2 min och gjordes för det mesta i 5-7or (inga mellanhopp).

Event 1 (1km med 16 kg KB) imorrn. Kanske Event 3 (tabatarodd) och / eller Event 4 (marklyft 1RM+4 min squats) om jag känner mig pigg. Till er som kommer tävla i Halmstad så kan jag säga att det här känns som riktigt roliga pass!

EDIT:

Ja just ja, glömde ju påminna om att CrossFit Uppsalas medlemmar är välkomna att göra mig sällskap med Event 1 ca kl 0800. Blir det några fler pass under dagen så kan vi säkert komma överens om passande tider.

Nu till helgen är det dags för Scandinavian Crossfit Challenge i Halmstad. Eftersom jag stannar hemma och håller fortet så kan jag ”tyvärr” inte vara med. I ett svagt ögonblick ”lovade” jag dock att försöka mig på de totalt 5 pass (4 pass + final) som tävlingen kommer bestå av över två dagar. Att hålla schemat är förmodligen omöjligt, men man vet ju aldrig. HÄR finns schemat för passen.

Nu på fredag, 30/10, kl 0800 tänkte jag försöka göra Pass 1 i tävlingen. Det är svårt att veta exakt hur det kommer gå till, speciellt med följande pass eftersom de är okända fram tills torsdag (kväll?). Spikat är dock att jag gör ett försök med Pass 1 direkt efter ordinarie morgonträning på fredag (0700-0745) så då kör det alltså igång vid kl 0800. Alla CrossFit Uppsalas medlemmar är välkomna att göra mig sällskap, se det som ett extrapass!

Bear den 24 oktober, 2009

Backträning: Brant backe till flackbacke och tillbaka, 9 varv (ca 3.8 km, 35 min)

Löpning, max, 100-105 m x 4 (ca 1 min vila mellan 2 & 3 annars ca 10 sek vila)

+

Wu: 5 x 5 obrutna DUs (flöt på bra), marklyft 60-140 kg

Deadlift 1-1-1-1-1-1-1 reps

160-170-175, fail-175-170-160-160 kg

Tyvärr ingen simning idag men däremot utomhusträning med gruppen vid Sten Sture-monumentet i Uppsala. Backträningen malde på, pulsen aldrig riktigt hög, men bra för mina vader. Gick upp den brantaste delen och såg till att ha i hälen under hela steget, dynamisk stretching på ett ungefär. Den flacka nedåtdelen blev återhämtningen. Ville egentligen köra ett varv till för symetrins skull men det fick bli några intervaller i väntan på att alla skulle samlas.

Tillbaka till stationen så gav jag mig på dagens marklyft. ”Tommy V” får vänta tills på måndag när jag har tillgång till ett rep. Funderade på att försöka mig på PR igen men efter att 175 åkt upp (eller åkt och åkt, segat sig upp) så tog krafterna slut. Har lite problem med vänstra benet (sedan gammalt) och första 170-lyftet blev faktiskt snett. Skumt. Fail-lyftet berodde mest på att jag störde min riddum genom att både byta grepp och ta av mig skorna.

Bear den 23 oktober, 2009

six-pack-tattooWu: ca 3.5 km framfotalöpning på drygt en kvart

+

Four rounds for time of:
Walking lunge 50 meters
Sit-ups, 50 reps

Tid: 10:45 min

+

4 x 5 obrutna Double Unders på det, svårare efter än innan träning, så det var ju en träning i sig.

Löpningen kändes bra, testade att dra upp foten mer och mer mot låret och det funkade. Sprang bredvid ”Baddarn” och skillnaden i löpsteget hördes tydligt. Spurtade på slutet, det var faktiskt länge sedan jag sprang allt vad jag orkade.

Ordentligt uppvärmd gav jag mig i kast med dagens WOD. Gymmet är ganska precis 10 m långt, så det blev 5 vändor (varför anger man meter helt plötsligt förresten, inga feet här inte) i sällskap med Kristina och Örjan som faktiskt verkade lite sugna på att testa. Kanske nästa vecka?

Målet var att slå Jons tid och herrejösses vad han fick rådäng! ;) Skämt å sido så blev jag förvånad att jag inte kroknade, speciellt med utfallsgången. Första varvet på ca 2:40 min och sedan fortsatte det så, sista sit upsen var dock riktigt slitiga. Hälften var obrutna varav sista var en av dem. Fick en sån där konstig illamående känsla typ en halvtimme efter passet, som iofs är borta nu, brukar bara få det av GHD-sit ups.

No comments: