2010-11-08

2009-09-17 - 2009-10-04

Bear den 4 oktober, 2009

…jag har ett problem, idag blev jag dissad. Jag får tydligen skylla mig själv att jag inte har någon att jämföra pass med på daglig basis. Jag kör för inkonsekvent för att någon ska fatta att jag försöker följa mainsite (vilket jag faktiskt gör…försöker alltså). Kritik som stämmer är den som svider mest. Ouch!

Nä man får väl försöka hänga med de balla grabbarna, kanske bjuda på godis, få lite kompisar. Drog till lokalen. Missade att det var Bjj-pass så några hopprepshopp blev det inte, utan de var bar å åk:

30 man-makers, 2 x 20 kg, på tid: 13 min

Sjukligt jobbigt! Roddelen kändes till slut så tung att det var svårt att andas och thrusterserna ska man inte tala om. 4+4+5 min blev varvtiderna på ett ungefär. Imorrn blir det förmodligen något teknikpass (ryck har jag missat nu när jag var borta) och något halvkort och överjävligt (Viking Helen var längesen).

Förresten, Paris, nej det är inte så tokigt. Speciellt inte när man har fantastiskt sällskap:

CIMG2354

Emma och Björn i Paris. Eiffeltornet är där någonstans, jag lovar.

Bear den 28 september, 2009

björn3Nu är det återigen dags för en av oss att ta lite ”mester” som man säger hemma i Gävle. En oplanerad vilodag igår stökade till planeringen lite, men lite ska jag nog hinna med när jag är borta. Av någon konstig anledning var jag väldigt trött efter ca 45 h praktik/jobb och ölkväll (var det verkligen 10 bärs?). Ett gäng förevisningspullups, på CF Uppsalas pass för UIF Boxning, och några vändor i trapphuset (var tvungen att tvätta) så var jag heeelt slut. Nä, om jag ska var CrossFIT så behöver jag nog vänja mig några år. Kanske skaffa barn? Då blir man tydligen stålmannen.

Jag ska iväg till Paris för att hälsa på Emma, ska bli hur skönt som helst att träffas efter en månad ifrån varandra. Tack vare att Martin kunde ställa upp hela veckan med träningarna så var det möjligt, tack hörrö!

Just ja, och så en bild, enligt Emma är det för få bilder på mig här på bloggen ;) Det får bli den där jag funderar över hur många sätt jag hade avlidit om jag ställt upp i CF Games…alltså om man ens kommit dit, hehe. Tillbaka på söndag!

Bear den 26 september, 2009

Wu: 5 x 7 obrutna Double unders. Idag hade jag oflyt med massor av misslyckade försök på 4-5 reps

+

60 kg Squat clean, 10 reps
50 Knees-to-elbows
60 kg Squat clean, 8 reps
40 KTE
60 kg Squat clean, 6 reps
30 KTE
60 kg Squat clean, 4 reps
20 KTE
60 kg Squat clean, 2 reps
10 KTE

Tid: 20:49 min

Frivändningarna kändes väl lite jobbiga under de första 10 repsen, sedan blev de mest en känsla av vila. Jag tar och fortsätter med KTE som sub för GHD (se dagens) men idag blev intensiteten lidande av detta. Svårt att klämma ur sig reps när man oroar sig för att trilla ner när greppet falerar. Kändes helt ok ändå!

Två veckor sedan sist, nu på förmiddagen kom vi iväg till Gottsundabadet igen. Trots massor av ungar fick jag in välbehövlig crawl-träning. Tippar att jag simmade 6-700 m med flytdynan på benen för att underlätta teknikträningen. Det tar sig.

Bear den 26 september, 2009

Ganska roligt att den här dök upp, den har jag helt oprovocerat gjort själv.

Två rounds for max reps of:
Body weight bench press, 80 kg:
8/7
Pull-ups: 35/38
Body weight back squat, 80 kg: 20/15

Här kan man återigen ta upp diskussionen om vad som egentligen är ett obrutet set. Under BS så stod jag och stånkade en del mot slutet, helt klart längre än 3 sekunder, men det räknade jag ändå. Idag fick min kroppsvikt för övrigt vara 80 även om den egentligen är lite lägre, har ju fuskat åt andra hållet tillräckligt många gånger för att det skulle vara dags. Tyvärr hade jag inte tid med mer än 2 av 5 varv på grund av ett brinnande filter i ett fläktsystem vilket resulterade i ett larm för vår grupp. Det drog av 45 min på den planerade träningen. Nåja, jag fick ju släpa en del ändå.

Innan så hade vi en kallröksövning (rökdykning i discorök) och då fick jag tillfälle att släpa en del vikt. Bland annat brandmannen Sture en sräcka av 15-20 m, han väger över 140 kg med utrustning så det är väl värt att notera ;)

Bear den 24 september, 2009

Wu: 50 kmarky-markg clean x 5, några HPC och Power snatch med samma vikt, 80 kg power clean x 1, några marklyft med samma vikt. 5 x 7 obrutna Double unders mellan lyften.

+

Deadlift 3-3-3-3-3 reps

120 – 130 – 140 – 150 – 160 kg, pr

Kom att tänka på en gammal mellanstadieklassiker när jag började skriva inlägget. Det var tider det.

Skippade 1RM lyften eftersom jag gjorde det redan förra veckan. 160 x 3 reps istället för inte en enda på samma vikt under det passet skvallrar för att jag börjar återhämta de stackars musklerna. Grisade upp det sista på 160 med taktiken att få den över knäna för att sedan räta ut benen helt. Kändes bra trots en del stånkande.

Bear den 23 september, 2009

Wu: DUs 5 x 6 obrutna + lite mer övning med färre el inga mellanhopp, gick så där (ca 10 min)

+

Shoulder press 1-1-1-1-1 reps 50 – 55 – 60 – 62.5, fail – 60 kg, fail
Push press 3-3-3-3-3 reps 60 – 65 – 70 – 75 – 80 kg, 1rep fail
Push Jerk 5-5-5-5-5 reps 50 – 55 – 60 – 65 – 70 kg

+ PJ 1-1-1, 75 – 80 (efterpress), 85, fail

Återigen kändes DUsarna lite för lätta, 5 x 7 nästa gång. Det här presspasset är väldigt beroende på dagsform, senast gick det bättre, så jag läser väl inte in så mycket i resultatet förrutom att både PP och PJ-tekniken blivit bättre, annars ”borde” dessa resultat vara sämre i förhållande till axelpressen. PJ lossnade bäst när jag tog ETT andetag, höll andan, och gjorde alla reps i ett svep. 70 kändes lika tungt som 50 gjorde. Ville testa hur långt jag kunde driva detta, därav några ettor på slutet. Imorrn har jag marklyft på schemat, men eftersom jag testade det förra veckan med ett dåligt resultat så funderar jag istället på frivändningar.

Bear den 21 september, 2009

13/21 – 11/18 – 9/15 – 7/12 – 5/9 – 3/6 – 1/3 rep rounds of:scale
Handstand push-ups
L-pull-ups

Tid: 21:42 min (49 HSPU, 84 LPU)

Den här gången vägde inte tilltron till förmågan över mot bevisen av vad jag faktiskt kan. Det här är två övningar som jag inte direkt är vass på, men aningen slöare på HSPUs, så där skalade jag ner antalet rejält. Tidsmässigt var det väl inget att hurra för, skulle kanske även skalat ner mer så även med LPU men det kändes åtminstone jämnt, ungefär lika länge på varje övning.

För övrigt blev jag impad av CrossFit Uppsalas medlemmars skills idag. Handstående på schemat och sedan fick man försöka sig på HSPUs. Manne dammade av 10 reps , Gustav gick på händer och Linda och Johanna stod på händer runt minuten vardera! Alla slet för varandra på den avslutande grupp-WODen, härligt att se!

Tanken är att jag ska ta igen de förlorade repetitioner ikväll så det blir en update senare. DUs och HSPUs låter väl trevligt, nähä? Det blir nog det ändå :)

EDIT:

Wu: 5 x 5 obrutna Double unders

+

11-9-7-5-3-1 rep rounds of:
Handstand push-ups
Double Unders

Tid: ca 13 min + 20 min hopprepshoppande och försök till DU-övning

Var riktigt seg i axlarna efter dagens tidigare träning, ja, exakt så svag är jag i HSPUs! Destå viktigare att ta igen missade repetitioner. Uppvärmningen var dels inspirerad av Martins senaste studsande hit och dit men även av Greg Amundsens projekt att bli bättre på DUs. Han tvingade sig själv att göra 5 x 10 obrutna DUs innan all annan träning tills han blev ”tillräckligt” bra. Jag började nu med 5 x 5 vilket var lite för lätt, nästa gång blir 5 x 6 obrutna osv. Givetvis med mellanhopp, men det tar sig nog.

Bear den 20 september, 2009

Five rounds for time of:
30 Knees-to-elbows
25 Stelbenta marklyft, 32 kg KB

Tid: 18:35 min

Ja det är ju inte varje dag jag får möjligheten till det, men eftersom vi inte har en GHD-bänk så blev jag så illa tvungen som man kan förstå av WODen. Uppskalning bestod iofs mest i att greppet fick sig en omgång som annars inte var med i bilden.

Strax över 10 min efter tre varv. Sen fick jag en svacka, fjärde tog 5 min, men ryckte upp mig och gjorde sista på nästan samma tid som första. Den här varianten kändes bra, funderade först om marklyftsvarianten skulle vara för lätt, men darriga ben sade något annat.

Bear den 19 september, 2009

”Daniel”

50 Pull-ups
400 meter run
40 kg Thruster, 21 reps
800 meter run
40 kg Thruster, 21 reps
400 meter run
50 Pull-ups

Tid: 16:40 min

En ny sån däringa hjälte-wod. Sprang på springbandet. Kom igång trögt första vändan, inte minst för att jag svarade i telefonen (varför då?), men även för att jag inte hajjade hur man ökade hastigheten snabbt. Sedan såg jag snabbvalsknapparna och sprang merparten på högsta (16 km/h). Thrusters bröts i sjuor, funderade på 11-10 innan men min uppvärmingsthruster kändes så tung så det drog jag ett streck över.

Flås-o-metern stod som högst under andra vändan thrusters, i övrigt kändes det stabilt, hade väl kunnat pressa ner mer på löpningen. Inledande pull upsen gick dock undan. Strax under 1:45 min (20-10-10-10). Sista tog nog uppemot 3 min (10-10-10-5-5-5-3-2) men det är bara en gissning kanske mer?

Bear den 17 september, 2009

Front squat 3-3-3-3-3 repssimpsons_nelson_haha3

50-60-70-80 (fail)-80 (fail, 1 rep)

+

Front squat, 70 kg, 4 x 3 reps

Deadlift 1-1-1-1-1-1-1 reps

120-130-140-150-160 (fail)-120-90


Ja, så här i efterhand är det ju uppenbart att jag borde låtit bli, har ju pr på FS 3:or med 100 kg! Men man vet ju aldrig. Ibland känner man sig seg och överraskar ändå.

Lade på några work-sets / straff-sets efter de inledande treorna och sedan ville jag ge mig på marklyft (har pr på 180). Där hade jag stora problem att engagera benen, vilket iofs beror lite på alla frontböj jag gjort innan, men det sitter nog en del i skallen också. Det löser sig. Nu ska jag åter kontemplera vila, 1 eller 2 dagar, får väl se hur det går med det ;)

EDIT:

Synd att passa träning när den faktiskt är schemalagd här på brandstationen. Vila får man göra när man är död…eller redan imorrn ;) Testade en annan approach och tog igen de missade pull upsen från förra veckan.

Wu: Rodd 1k, 3:40 utan större ansträngning och 25-26 drag / min. Känns bra.

+

Viktade pull ups ettor: 15-25-30-35, pr-36.25 kg, pr.

Viktade pull ups med 20 kg, 15 reps (ganska fort mest treor)

No comments: