2009-02-10

Insatsbana & marklyft

Idag gjorde vi övningar på en insatsbana med simulerade typinsatser. Dessa användes för en studie som heter Brandmannens fysiska förmåga (i del 2 beskrivs övningarna). Övningarna är utformade efter olika fysiska moment som har med yrket att göra, tex "Livräddning", "Losstagning trafikolycka" och "Slangdragning". Den jag hade svårast med var nog "Rivning av innertak" vilket skvallrar om att jag är lite svag i axlarna. Den slitigaste, "Slangkorgbärning i terräng" ( en tyngre, men kortare än den i studien), tog jag hem segern i på andra försöket. Min "nemesis", Alex, gjorde den på 1:36 min. Han är både större, starkare och har bättre kondis, så jag brukar så klart sikta på att ta hans tider (rodden blir svår, där har han 1:27 min på 500 m). Nog för att jag bara vann med en sekund, men a win is a win :) Den påminner lite om de övningar som Jocke brukar syssla med och sker som följande:

"Slangkorgbärning i terräng"
1. Start med två korgar (2 x 29 kg). En korg sätts ner vid 25 m, nästa vid 50 m.
2. Två nya korgar (2 x 29 kg) hämtas och sätts ner på 75 m respektive 100 m.
3.
Tid tas när testpersonen är tillbaka i utgångsläget.
Tid: 2:23 min + 1:35 min


EDIT: Glömde tillägga att allt ovanstående gjordes i larmställ med luftpaket (ca 20 kg utr.) vilket gör det hela lite otympligare och tyngre.

Efter lunch blev det marklyft, men greppet hade tagit stryk av allt släpande och bärande på förmiddagen. 165 kg var väääldigt nära första försöket men vänsterhanden gav upp. Känner mig rätt nöjd ändå.

Wu: Rodd, 1k
+
Deadlift 1-1-1-1-1-1-1 reps
140 - 145 - 150 - 155 - 160 - 165 kg (fail x 2)

7 comments:

Martin Altemark said...

Vilket jävla pass. Crossfit.

Bear said...

Jo, precis, och ändå var det en snubbe som hade mage att gå och köra vadpress efteråt. Nåja, can´t win ´em all.

Jocke said...

Extremt intressant rapport, tror jag ska skriva ut den och ha som nattläsning.

Nu finns det alltså vetenskapliga belägg för att bicepscurl är mer relevant än långdistanslöpning för brandmän. Det borde komma som en lättnad för många.

Har/ska du göra det där åttadagarstestet som beskrivs?

Bear said...

Nej vi gjorde några av testerna, men det är ju inte så att vi har en vibroplatta i gymmet.

Ska väl erkänna att jag ännu inte läst rapporten så jag vet inte riktigt var du läste att bicepscurls var viktigt. Fick beställa den gratis, så jag tänkte läsa pappersvarianten. Här är del 1:
http://www.raddningsverket.se/Shopping/pdf/17732.pdf

Efter personliga upplevelser kom vi, högst ovetenskapligt, fram till att övningar som tex marklyft, utfallssteg och axelpress (ofta med "låga" vikter och många reps) var relevant för oss. Långdistanslöpning kändes inte så nödvändigt, men vi behöver iaf kunna springa 3 km iom "Coopers test".

Jocke said...

Får erkänna att tio minuter på tåget räckte bara för att skumma igenom de 100+ sidorna.

Det var en annan studie (Rhea, Alvar 2004) som visat att bl.a. bicepscurl var viktigare än långlöpning.

Den här studien tycks ha kommit fram till att de mest relevanta måtten (för bra resultat på typinsatserna) var: Kroppslängd, Kroppsvikt, Maximal handgreppstyrka, Bänkpress, Lyft till hakan, Stående längdhopp, Löpning 3000 m och Rodd 500 m.

Och längd och vikt var ibland en fördel och ibland en belastning, så de kanske inte är så relevanta heller?

Bear said...

Alltså vad vi elever kom fram till, var vad vi trodde att vi behövde göra mer för att klara av de arbetsrelaterade testerna bättre.

De moment du räknade upp är de övningar som, efter denna studie, är med i de sk "storstadstesterna". Bra resultat i dessa övningar gav bra resultat i arbetsrelaterade (fysiska) moment.

Var man lång och tung gav det faktiskt en fördel, men det har väl dels med att göra hur testerna är utformade (tex lättare att släpa en 75 kg docka om man väger mer) och dels att det inte direkt var några tjockisar som medverkade. Man har dock valt att ignorera detta (för att ej diskriminera korta och lätta) och man bör (och har) omvärdera studien eftersom man kan genomföra arbetsrelaterade (fysiska) moment på mer eller mindre styrke- och energikrävande sätt. Förresten så lär det finnas ett längdkrav i Finland för att bli brandman.

Liza said...

1. Känner du någon som heter Alexander? 2. Om ja, var han i Örebro i helgen?